Een 'Gifted Hunter' in een 'Farmer's World'

Ben je bovengemiddeld intelligent, inventief en voel je je regelmatig geremd door de beperkende invloed van de bestaande systemen in onze maatschappij en hun vertegenwoordigers? Ervaar je een soort maatschappelijke claustrofobie die voorkomt dat jij je potentieel volledig kunt ontwikkelen? Ben je snel verveeld, vind je graag oplossingen en hou je van snelheid en vooruitgang? Zijn herhaling en voorspelbaarheid niet je ding? Dan zou je zomaar een Gifted Hunter in een Farmer’s World kunnen zijn. Het goede nieuws is dat je iets bijzonders te brengen hebt dat nu hard nodig is. Minder fijn is dat de samenleving daar nog niet per se klaar voor is. Toch kun je als Gifted Hunter wel degelijk het verschil gaan maken en tot je recht komen, wanneer je begrijpt hoe je in elkaar steekt en actief invloed op je omstandigheden gaat uitoefenen. Meer hierover lees je in deze blog die wordt afgesloten met de Gifted Hunter Hypothese. Please note: this blog is also available in English.


Gulliver, gestrand op lilliput

Gulliver zit vast op het eiland Lilliput
Bron: www.mediastorehouse.co.uk

Met het merendeel van de hoogbegaafden gaat het goed. Maar voor een aanzienlijk deel van de hoogbegaafden die ik sinds 1997 begeleid, is het bestaan gevuld met frustratie en innerlijke, soms ook uiterlijke, worsteling. Zelf heb ik als 145+’er geprobeerd zoveel mogelijk buiten, of tenminste onder, de radar van de systemen te blijven. Al vroeg voelde ik me namelijk als Jonathan Swift’s Gulliver gestrand op het eiland Lilliput. De systemen van onderwijs en werk leken erop gericht me klein te maken en te houden. Zo ervaarde ik dat tenminste. Maar omdat mijn beleving arrogant over zou kunnen komen, hield ik dat beeld lang voor mezelf. Ik paste me aan waar nodig en ging verder zoveel mogelijk mijn eigen weg.

Maar onderschat nooit de kracht van een goede metafoor: Cliënten met een vergelijkbare beleving riepen steevast “Dát is het!” wanneer ik Gulliver aanhaalde. Alsof er iets op zijn plaats klikte en er direct helderheid ontstond, waar voorheen mist was. Het probleem is dat in veel maatschappelijke systemen, denk onderwijs en werk, van dynamische, creatieve begaafden wordt verwacht zich aan te passen aan een leer- of werkstijl die ze niet past. Ze voelen zich dan kleingehouden, tegengewerkt en onbegrepen; een ervaring die vele begaafden heeft doen knakken, zeker in een land met uitdrukkingen als “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” en “je moet je kop niet boven het maaiveld uitsteken”. Gekmakend op zijn zachtst gezegd en om de oorzaak daarvan te vinden, moeten we vele duizenden jaren terug in de tijd.


 

Anthropologe en biologe Jane Goodall,
© onbekend.

I don’t care two hoots about civilization.
I want to wander in the wild.
— Jane Goodall, zoals opgenomen in Your Evolving Self assessment rapport bij het onderdeel 'Naturalistische Intelligentie'

hunting vs. farming

De mensheid heeft voor het grootste deel van haar bestaan moeten jagen om te kunnen overleven. De jacht op wilde dieren, op de proteïnen en vetten die deze leverden, stelde de mensheid in staat te gestaag te evolueren. De jagers zelf liepen ondertussen groot risico en hun succes of falen had een enorme impact op de stam waar ze toe behoorden. Het waren noodgedwongen kundige doorzetters die, dwars door vermoeidheid en zware omstandigheden heen, gefocust waren op maar één doel: het terugbrengen van voedsel naar de stam.

De evolutionair gezien redelijk recente komst van landbouw en veeteelt, stelde stammen in staat zich te vestigen op een plek. Hutten werden gebouwd, samenlevingen ontstonden. Farming bleek een veel efficiëntere en beheersbaardere manier om mensen te voeden en zo ontstond er tijd voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en gereedschappen. Handel in de opbrengsten van landbouw en veeteelt ontstond en maatschappelijke ontwikkelingen raakten in een stroomversnelling. Transportmiddelen kwamen en de mensheid begon te stijgen in de behoeftehiërarchie van Maslow, de fysieke behoeften, veiligheid en zekerheid werden vervuld.

Het lineaire karakter van de jacht maakte ondertussen plaats voor de cyclische aard van farming. Van de dagelijkse, onzekere eat or be eaten realiteit van de Hunter, naar het voorspelbare ritme van grond bewerken, zaaien, bewateren, onkruid wieden en oogsten van de Farmer. Dag in, dag uit, dag in, dag uit. Het industriële tijdperk zorgde voor nog grotere maatschappelijke ontwikkelingen, maar versterkte tegelijkertijd het cyclische ritme in onze levens nog eens extra. Denk aan het leerstofjaarklassensysteem en de vele methodes van het onderwijs, maar ook aan de Demming kwaliteitscirkel: Plan-Do-Check-Act ad infinitum, protocollen in de zorg, budgetcycli, verkiezingen en heel veel meten en toetsen om te zien of een schema nog wel wordt gevolgd. Systemen begonnen langzamerhand onze levens te dicteren en het belang van executieve functies voor het succesvol mee kunnen draaien in die systemen, werd groter en groter. Parallel daaraan bleken vooral veel jongens het toenemend moeilijk te krijgen in de systemen. Al in 1993 wijdde Csikszentmihalyi daar de volgende woorden aan:

(...) Hunter types find fewer and fewer niches in the modern economy, and many of them may become bitter outcasts from the system. Because of this, too much testosterone today is more likely to result in criminality rather than leadership.
(...)
It is fashionable these days to try to deny our evolutionary heritage. Now that men don’t go out hunting every morning, the argument goes, they don’t need to be any more assertive than women. Or, given that we have decided that all men are created equal, we no longer need dominant individuals.
(...)
To deny the bred-in-the-bone differences between people is one of the silliest conceits of our times. Pretending that we can be everything we want to be without taking into account how physiology controls the mind is not only useless but dangerous, because it only breeds disillusion, hypocrisy, and finally cynisism.
— The Evolving Self, Mihaly Csikszentmihalyi (1993, p.50-51)

Nu passen de huidige systemen prima bij het merendeel van de mensen, door hun Farmer genetica zijn ze hier al aardig op ingesteld, maar voor degenen met een nog/weer actief Hunter-gen (DRD4), wordt de overgereguleerde, op de gedachte van maakbaarheid gestoelde, samenleving meer en meer een hedendaags Lilliput. Dat deze genetische verklaring geen mooie metafoor is, maar biologische realiteit, werd vele jaren nadat Thom Hartmann in 1993 de hypothese hierover opstelde, bewezen.

In zijn boek ADHD: a Hunter in a Farmer’s World beschrijft hij hoe ADHD geen stoornis is, maar een verzameling eigenschappen van een evolutionaire Hunter aanpassing, die nogal botst met de Farmer’s World waarin we ons heden ten dage bevinden. Denk bijvoorbeeld aan het continu scannen van je omgeving voor voedsel of bedreigingen (= snel afgeleid), moeten kunnen handelen zonder aarzelen (= impulsief), adrenaline nodig hebben voor een beslissende actie (= sensation seeker).

Heb je deze eigenschappen, dan heb je anno nu weinig andere keuzes dan ondernemer worden, kunstenaar, topsporter of de sales ingaan. En in sommige gevallen de criminaliteit.


Hoogbegaafden: Intelligent Farmers en Gifted Hunters

Al eerder schreef ik over mogelijke misdiagnoses bij hoogbegaafdheid in Bipolair of toch gewoon hoogbegaafd? Ook ADHD is een veel voorkomende misdiagnose bij hoogbegaafdheid en daarmee is de kijk die Hartmann heeft, ADHD is het gevolg van een actief Hunter-gen in een Farmer-samenleving, voor wat hoogbegaafden betreft te beperkt. Vandaar dat ik de term Gifted Hunter introduceer om een duidelijk onderscheid te maken. In de vele jaren dat ik met hoogbegaafden werk, ben ik slechts één maal een echte dubbeldiagnose ADHD en HB tegengekomen. Wel zie ik regelmatig hoogbegaafden die ADHD-achtige trekjes hebben; zeker in bepaalde omgevingen en situaties. Sommigen hebben zelfs een officiële ADHD-diagnose, maar zijn wel degelijk in staat tot geconcentreerd en gestructureerd werken. Maar alleen wanneer hun intrinsieke motivatie wordt aangeboord en ze de ruimte en support krijgen. Wanneer ze hun eigen interesses kunnen volgen en creatief mogen zijn. Dat zijn vaak de Gifted Hunters onder de begaafden.

In mijn praktijk zie ik grofweg, het is geen exact science, twee typen hoogbegaafden: de Intelligent Farmer en de Gifted Hunter. De eerste groep is bovenmatig intelligent, goed in de executieve functies en in de basis school- & work smart. Door hun hoge intelligentie, snelheid, behoefte aan complexiteit en soms bijzondere interesses hebben Intelligent Farmers meer nodig dan op veel plekken geboden wordt. Wordt hierin voorzien, o.a. door te compacten en te verrijken, dan zijn ze evenwel prima in staat om op hoog niveau in onze samenleving mee te draaien. Ze worden bijvoorbeeld als expert in een specifiek vakgebied of (top)manager. Met deze groep hoogbegaafden gaat het over het algemeen goed.

Gifted Hunters hebben het lastiger, ze kampen vaker met overexcitabilities. Zijn niet zelden visueel ingesteld en/of dyslectisch, wat lastig is op veel plekken. Vaak zijn ze ook meer associatief, complex en non-lineair in hun denken dan de Intelligent Farmer. Hier speelt overduidelijk meer dan alleen een hoge intelligentie gecombineerd met gevoeligheid en ADHD-trekjes. Meer dan het kampen met onhandige eigenschappen overgebleven uit vervlogen tijden, belichaamt de Gifted Hunter kwaliteiten die passen bij de tijd van nu of zelfs van de tijd die nog komen gaat. De jacht is niet namelijk langer op voedsel om te kunnen overleven, de jacht is op nieuwe inzichten, nieuwe creaties, nieuwe oplossingen en nieuwe technologieën, die een goede toekomst van de mensheid zeker kunnen stellen. Een jacht op de antwoorden op de vragen en uitdagingen van nu.

The Gifted Hunter hunts for novelty:
for new information, ideas & answers, for new creations, solutions & inventions.

Naast de eerder beschreven Hunter eigenschappen, een hoog IQ en een voorkeur voor snelheid & complexiteit, kun je een Gifted Hunter onder andere hieraan herkennen:

  • Een creatieve, leergierige geest die altijd maar bezig is.

  • (Doel)gericht op het nieuwe, of dat nou een inzicht, ervaring, oplossing, antwoord, dader 😉, kunstvorm of technologie is.

  • Hurricane learner, soms ook een onnavolgbare Hurricane doer.

  • Kan niet anders dan trouw blijven aan zichzelf en het ideaal voor ogen.

  • Resultaat is belangrijker dan protocollen.

Photo by Norbert Braun via Unsplash.com

Voor alle duidelijkheid: Gifted Hunters zijn niet superieur aan Intelligent Farmers, ze beschikken alleen over een duidelijk ander potentieel. Onder bepaalde omstandigheden zijn Farmer-kwaliteiten veel effectiever, andere situaties vragen evenwel om uitgesproken Hunter-eigenschappen.

Een opvallende parallel tussen Hunters en hoogbegaafde Gifted Hunters die het lastig hebben in het onderwijs: van origine jagen Hunters gemiddeld 2-5 uur per dag. Meer niet. Rust, lichamelijk herstel, materieel onderhoud en gemeenschappelijke activiteiten, al dan niet rond een kampvuur, vullen de rest van hun dag. Dit is heel anders dan werken in een agriculturele- of industriële setting, waarbij zeker 8 uur per dag vrijwel continu (vaak zittend) gewerkt moet worden.

Net als jagers werken Gifted Hunters vaak in bursts: in golven van intens leer-, experimenteer-, denk- en creatiewerk, afgewisseld met niets doen en andere zaken (spelen!). Ze kunnen in een paar uur doen waar anderen dagen voor nodig hebben. De 7520 urennorm voor PO en minimaal 3700 in het VO, past veel begaafde kinderen dan ook niet. Het is teveel en ruim voorbij het kantelpunt van de afnemende meeropbrengst, het werkt averechts. Less is more in dit opzicht voor deze groep. Zijn ze in de flow, laat ze dan vooral gaan. Maar hebben ze behoefte aan even niets, geef ze dan die ruimte.

Maar er is meer dat relevant is voor het tot bloei brengen van jonge, en niet meer zo heel jonge, Gifted Hunters. Ze hebben een sterke behoefte aan een helder en begrijpelijk doel van hetgeen ze moeten doen. Het moet zinvol zijn in hun ogen, leiden tot iets concreets waar ze de meerwaarde van kunnen inzien. Zo duidelijk, als dat de opbrengst van de jacht garant staat voor avondeten of zelfs voor overleven. Gewoon ‘doen wat je gezegd wordt omdat het goed voor je is’ in een systeem vol beoordelingen, straffen en beloningen, brengt de jonge Gifted Hunter alleen maar schade toe. Betutteling door, al dan niet Intelligent, Farmers al evenzeer. En daar behoren soms helaas ook HB-begeleiders toe. Het goed meedraaien in een Farmer-maatschappij is tot de gouden standaard verheven, de universele meetlat waarlangs eenieder moet worden gelegd en in welke richting eenieder zich moet ontwikkelen. Daar doe je niet alleen Gifted Hunters mee tekort, je snijdt jezelf als samenleving in de vingers wanneer de rek uit het Farmer-model zelf raakt (zie verderop).

Maar misschien wel de belangrijkste reden dat Gifted Hunters niet goed passen in een Farmer-samenleving is dat deze, zo ervaren ze dat tot in hun vezels, hen dwingt tot een geestdodend bestaan. Ze voelen de prijs die het meedraaien in het raderwerk van deze samenleving van ze vraagt, maar al te goed. Ze snakken boven alles naar echtheid, integriteit, zingeving en feeling alive.


Schrijfster Maggie O’Farrell, © onbekend.

I’m desperate for change,
endlessly seeking novelty,
where can I find it?
— Maggie O'Farrell, zoals opgenomen in het Your Evolving Self assessmentrapport bij het onderdeel 'Responsiviteit'

hunters Need to feel alive

Niets maakt je zo wakker en alert als oog in oog staan met een sabeltandtijger. De jacht brengt van oudsher Hunters in situaties die ze in staat stellen assertiviteit, competentie en vermogen tot impact te ontwikkelen. En om gevoelens van angst, woede en moed te ervaren. Met andere woorden, de onzekerheid en persoonlijke risico’s van de jacht, laten hen voelen dat ze leven. Of in een meer moderne variant, nieuwe (sensorische) informatie en uitdagingen geven moderne Hunters waar ze naar snakken, waar ze op ingesteld zijn en wat ze alive doet voelen. Novelty seeking noemt Hartmann dit en het is voor Hunters, Gifted of niet, een basisbehoefte.

Met de kenmerken van de ‘hunters’ in het achterhoofd, constateert Hartmann dat Maslow, bekend van zijn ‘piramide’ met menselijke behoeften en daarmee de grondlegger van de humanistische psychologie, een essentiële behoefte over het hoofd gezien heeft: de ‘need to feel alive’ (2019, p. 69).
Het is deze behoefte, aldus Hartmann, die ervoor zorgt dat een verveeld kind in de klas, waarbij niet meer doordringt wat de leraar vertelt, geactiveerd wordt om iets te doen om weer levendigheid te ervaren. Dat ‘iets doen’ is dan meestal iets wat voor de leraar storend is, maar is in feite een brein dat nieuwe bronnen van sensorische informatie zoekt om weer ‘wakker’ te worden.
— Een passage uit het nog te verschijnen boek 'Met ons onderwijs de toekomst in' van Kim Castenmiller

Onze hedendaagse samenleving heeft voor zoveel stabiliteit, zekerheid en veiligheid gezorgd, dat Huntertypes steeds minder aan hun trekken komen. Er valt buiten het alomtegenwoordige beeldscherm weinig nieuws meer te beleven. Een risicoloos, voorspelbaar en repetitief leven voelt voor hen bovendien onecht aan, alsof het wezenlijke ingrediënt eraan ontbreekt. Het maatschappelijke toneelstuk, waarin zovelen niet veel meer dan een rol spelen, doorgaans op de automaat ook nog, is niet waarin ze zich thuis voelen. Alsof ze players zijn die niet de ruimte krijgen om te spelen, in een game vol met non-playing characters. Niet voor niets verdwijnen veel jongens in een digitale gamewereld waar ze nog wel jager mogen zijn.

Veel Gifted Hunters vertonen al op jonge leeftijd een enorme nieuwsgierigheid, intelligentie en creativiteit. Ze hebben inzichten die verre van standaard zijn voor iemand van hun leeftijd. Maar omdat hun geest zo snel werkt en ze zo snel verveeld raken door routinetaken en niet-geïnspireerde activiteiten, vertonen ze nogal eens ‘probleemgedrag’. Dan kan AD(H)D-achtig gedrag ontstaan, terwijl er sprake is van niet goed gefaciliteerde hoogbegaafdheid. In dat verband is het goed om te realiseren, dat ervaringsdeskundigheid en oprechtheid, walking your talk, voor Hunters voorwaarden zijn om iets van je aan te nemen. Of om de parallel te trekken met hoogbegaafden: ze nemen pas wat van je aan, wanneer je hen en hun hoogbegaafdheid begrijpt, niet wanneer je er alleen maar veel van weet. Het moet echt zijn én echt ergens over gaan. Je moet hetgeen je brengt, belichamen.

Echtheid, vrijheid, onzekerheid en persoonlijke risico’s nemen maken dat de relatie tussen jou en het leven verandert: intenser en persoonlijker. Het leven krijgt hierdoor kleur: in Technicolor and Kodachrome. Het is dan ook niet raar dat veel volwassen Gifted Hunters na 2 jaar in dezelfde functie onrustig worden. Dan gaat het weer kriebelen, het beeld is te flets geworden, en ze gaan op zoek naar een nieuw jachtterrein met bright colors. Dat dit niet altijd goed harmonieert met bestaande management development trajecten en loopbaanpaden, maakt dat ze niet zo snel worden aangemerkt als high potential, terwijl juist zij een enorme vernieuwende impuls aan organisaties kunnen geven.


Voorbeeld: een Your Evolving Self profiel

EEn verschillend evolving self profiel

Gifted Hunters laten zich logischerwijs slecht vangen in een model dat is ontwikkeld voor Farmers. Een begaafd individu is namelijk meer dan een verzameling eigenschappen of kenmerken die je losstaand in kaart kunt brengen en vervolgens alleen maar hoeft te ‘managen’. Met Your Evolving Self kijken we daarom ook naar specifieke creatieve talenten, multiple intelligences, gecombineerd met de gevoeligheden van het begaafde karakter en de individuele gerichtheid op vernieuwing. Juist de combinatie van deze dimensies vertelt wat voor onderwijs, organisaties en functies bij iemand passen en wat deze persoon nodig heeft om tot bloei te komen.

Wanneer iemand bijvoorbeeld uitgesproken sterke Lichamelijk-kinesthetische en Ruimtelijk-visuele talenten bezit in combinatie met een hoge Responsiviteit, Innerlijke gedrevenheid, Gelaagde waarneming en neiging tot Non-conformistisch handelen, dan is deze persoon vrijwel zeker een Gifted Hunter die ver weg moet blijven van Farmer-banen.

Met dezelfde talenten maar gecombineerd met goed ontwikkelde logisch-mathematische en verbale kwaliteiten en minder hoge scores op de overige vier kenmerken, zal de persoon eerder een Intelligent Farmer zijn en dan juist wel goed passen in de huidige maatschappelijke systemen. Hun ervaringen in het leven, in onderwijs en werk, zullen dan flink verschillen, terwijl ze in de kern dezelfde uitgesproken talenten bezitten.

Uiteraard is dit maar een voorbeeld en zijn er talloze varianten van beide types te vinden. De spreiding onder hoogbegaafden is nu eenmaal groot, niet één is hetzelfde. Qua beroepen ben ik Gifted Hunters tot nu toe vooral tegengekomen onder artiesten, politie- & defensiemedewerkers, sales mensen, consultants, creatieve ondernemers, ZZP’ers, handelaren/traders, engineers en (internationaal) leidinggevenden. De meest uitgesproken Gifted Hunters die ik heb ontmoet, zijn evenwel uitgevallen of stonden op uitvallen. Terwijl juist zij het noodzakelijke medicijn vormen tegen de ziekte die onze samenleving in de greep heeft gekregen.


wanneer de oogst mislukt, zijn hunters aan zet

Met de komst van de landbouw nam het belang van de jacht af. Jagers moesten werkloos toekijken of zichzelf geweld aandoen en zich voegen naar een rol binnen het systeem. Maar wanneer de oogst mislukte, werd teruggevallen op diezelfde jagers om de stam weer te voorzien van voedsel. Onze moderne postindustriële samenleving bevindt zich inmiddels in een soortgelijke situatie. De onrust is alomtegenwoordig, de systemen piepen en kraken.

Stilzitten, enkel protocollen en procedures volgen, jezelf overmatig aanpassen en inhouden, eindeloos praten en vergaderen, een rol moeten spelen voor een beeldscherm en vooral niet gericht af kunnen gaan op wat jou het juiste lijkt, is de beste manier om gezonde levensenergie te laten externaliseren tot gewelddadige (seksuele of criminele) uitbarstingen en misplaatst activisme. Of te laten internaliseren tot een (game)verslaving of depressie.

De systemen die de samenleving groot hebben gemaakt, worden meer een meer een last voor diezelfde samenleving. Een last die voorkomt dat de samenleving zich verder kan ontwikkelen. De rol van (juridische) procedures, protocollen, standaarden, administratieve verplichtingen, verzekeringen, verantwoordingen, KPI’s, overleggen, vergaderingen en verplichte nascholingen, de uitdijende bureaucreatie met andere woorden, is zo groot geworden, dat deze ten koste gaat van waar het eigenlijk om gaat; zoals tijd voor de leerling in het onderwijs en goede zorg voor de patiënt in de gezondheidszorg.

Het systeem kannibaliseert zichzelf. Mensen hebben minder en minder tijd voor hun eigenlijke werk. Ze zijn steeds meer aan het administreren, managen en communiceren, zonder daadwerkelijk iets toe te voegen. Ondertussen worden de stresslevels hoger en hoger. De professional die zelf wil nadenken, een eigen mening wil vormen en wil kunnen beslissen, krijgt het moeilijker en moeilijker. Een trend die ook de wetenschap in de greep heeft gekregen. De goeden branden af en stappen eruit. Of beginnen er niet eens meer aan. Het individu wordt opgeofferd voor het in stand houden van het systeem.

Today, too many Gifted Hunters are the right people at the right time
in an unwelcoming place.
— Dirk Anton van Mulligen

Ook het maakbaarheidsdenken is een teken van een doorgeschoten farmingcultuur. Management is farming per slot van rekening en het idee dat wanneer je maar zoveel mogelijk data ergens over verzamelt, je vervolgens het onderwerp beheersbaar krijgt en kunt managen, is een illusie die de aard van de realiteit ontkent. Zeker in een toenemend complexe wereld zal deze strategie altijd tekort schieten. Evenals het idee om de wereld steeds centraler te gaan organiseren, wat precies dát is wat averechts werkt onder complexe omstandigheden.

Waar een Hunter noodgedwongen van de realiteit uit moet gaan, aan den lijve ondervindt dat natuurwetten gerespecteerd moeten worden en dat de wereld inherent onzeker en soms onveilig is, gaat de moderne bestuurder steeds meer uit van een beeldschermrealiteit vol met door modellen gegenereerde indicatoren gevoed door de ideologie du jour. De hang naar zekerheid, voorspelbaarheid en beheersbaarheid ketent ondertussen de moderne Gulliver steeds strakker vast op Lilliput.

Evolutionair gezien heeft de wijze waarop we onze westerse samenleving hebben ingericht, haar langste tijd gehad. De keerzijde van de welvaart die is gebracht door achtereenvolgens het agrarische-, industriële- en postindustriële tijdperk, is onmiskenbaar. Van uitputting van de planeet tot aan de mentale en lichamelijke gesteldheid van de moderne mens. Katy Perry bezingt het in het requiem voor de Farmer’s WorldChained to the Rhythm’ als volgt:

So comfortable, we’re livin’ in a bubble,
So comfortable, we cannot see the trouble,
Yeah, we think we’re free (but)
We’re all chained to the rhythm.
— Katy Perry, Chained to the Rhythm
 

De slinger is maximaal uitgeslagen en moet de andere kant weer opgaan. Het daarvoor uitsluitend inzetten op nieuwe technologieën, denk bv. aan AI, zonder de wezenlijke weeffouten aan te pakken, zal de keerzijde alleen maar de vergroten, het onvermijdelijke keerpunt nóg verder uitstellen en de uiteindelijke prijs die we als maatschappij moeten gaan betalen, nog verder opdrijven.

Nu de maatschappelijke ‘oogst’ aan het mislukken is, is het aan de moderne variant van de jager om ‘de stam’ een nieuwe tijd en een nieuwe aarde binnen te loodsen. Nieuwe wegen verkennen, nieuwe oplossingen bedenken en vraagstukken oplossen, horen bij het wezen van de Hunter. Niet bij dat van de Farmer. Hunters zijn innovators en early adopters. Gifted Hunters kunnen in potentie uitgroeien tot de voorlopers van het nieuwe en de Intelligent Farmers tot de ideale krachten om dat nieuwe te verankeren en te bestendigen. Daarmee is de behoefte aan wat Gifted Hunters te brengen hebben groter dan ooit, maar de vraag is nog klein. Ze zijn namelijk systeemvreemd, moeten zich tot dusver eerst voegen naar het systeem, voordat ze ruimte, invloed en mandaat krijgen. Die gedwongen aanpassing beschadigt ze echter en verkleint hun potentiële impact. Dat terwijl het geen toeval is dat zich juist nu onder de mensheid steeds meer Gifted Hunters bevinden.


waarom juist nu: de Gifted hunter hypothese

Al is the jury still out sinds Darwin ‘On the Origin of Species’ schreef, evolutie lijkt zich te kenmerken door een vorm van natuurlijke selectie voor de beste adaptatie aan omstandigheden en een toename van diversiteit en complexiteit. Hierop is de Gifted Hunter hypothese gestoeld.

Source: Ian Morris (2011), CC BY-NC-ND 4.0.

Onze sociale omstandigheden zijn in recente tijden extreem veranderd, zoals de Social Development Index laat zien. Deze verandering is zeker niet ‘van alle tijden’. Vooral het ontsluiten van de wereld van informatie, is daar debet aan. Nieuwe informatie leidt altijd tot verandering in een systeem, dus ook in de mens zelf. Niet verwonderlijk dus, dat de informatiemaatschappij voor zo’n grote veranderdruk op de mensheid heeft gezorgd, dat we onszelf middenin een evolutionaire sprong bevinden. Al die nieuw beschikbare informatie moet verwerkt en toegepast kunnen worden. Gifted Hunters beschikken dan ook niet voor niets over grote information processing vaardigheden in combinatie met een wide range of creative outlets.

De Gifted Hunter representeert een evolutionaire stap voorwaarts en is meer dan een bovengemiddeld intelligent mens waarbij toevallig het Hunter-gen actief is geworden. De maatschappelijke omstandigheden zijn, dankzij de extreme sociale ontwikkeling in het informatietijdperk, radicaal veranderd. De Gifted Hunter is daar een reactie op. Ook zien we een sprong in diversiteit en complexiteit van karakter in de begaafden zelf, een enorme variatie onderling, waardoor ze op cruciale punten echt afwijken van het ADHD-Hunter type als beschreven door Hartmann. Hun gevoeligheden, complex karakter, innerlijke beleving, emoties, rechtvaardigheidsgevoel en gerichtheid op creatie, zouden hen juist enorm kwetsbaar maken tijdens de jacht in klassieke zin. De meerwaarde van een uitzonderlijk talent voor wiskunde of muziek, smelt als sneeuw voor de zon, wanneer je oog in oog staat met de eerder genoemde sabeltandtijger.

Gifted Hunters zijn dan ook een adaptatie om de mensheid als geheel toekomstbestendig te maken in de Information Age. Een naar voren gerichte activering, getriggerd door enorme veranderingen in omstandigheden, door een massieve input van nieuwe informatie. Veel Gifted Hunter-kinderen hebben niet voor niets een duidelijk gevoelde missie om de (met name spirituele) ontwikkeling van de mensheid te versnellen. Al op zeer jonge leeftijd hebben ze levensinzichten die ouderen versteld doen staan. Maar die ook net zo makkelijk door hen van tafel geveegd kunnen worden, waarmee de enorme waarde die deze kinderen voor de mensheid vertegenwoordigen, teniet wordt gedaan. Wij kunnen deze kinderen weliswaar helpen te ontwikkelen, maar het zijn vooral zij die ons veel te leren hebben.

De Gifted Hunter is dan ook te beschouwen als een hogere octaaf van de Hunter. Oneerbiedig zou je kunnen zeggen: een trial sample van de natuur om uit te vinden, welke mensvariatie het beste aangepast gaat zijn aan de informatiemaatschappij en deze naar een hoger plan kan tillen. Het vermogen om veel grotere hoeveelheden informatie te kunnen processen dan een gemiddeld mens, wijst in elk geval in die richting. Wellicht dat het Hunter-gen in een specifieke combinatie met andere genen nu tot expressie is gekomen. Of, en dat kunnen wetenschappers uiteindelijk gaan bepalen, er is een heel nieuw gen actief geworden. Wat oorspronkelijk en ogenschijnlijk junk-DNA was, zou ineens informatie kunnen zijn gaan leveren, die nu relevant is voor aanpassing aan radicaal veranderde omstandigheden.

We begeven ons in de jaren ‘20 collectief op onbekend terrein en dan heb je nu eenmaal ontdekkingsreizigers, verkenners en jagers nodig. En leiders die meer doen dan managen alleen; mensen met een hogere visie, een sterke ethiek en voldoende vasthoudendheid om de samenleving daadwerkelijk vooruit te helpen. Deze rollen zijn bij uitstek geschikt voor Gifted Hunters en een verstandige samenleving faciliteert ze hierbij. Want zoals de Gifted Hunter een Farmer nodig heeft voor het opschalen, managen en bestendigen van zijn ‘vangst’, van zijn initiatieven, creaties en oplossingen, hebben Farmers de Gifted Hunter anno nu nodig om hun Farmer’s World een toekomst te geven.


Wordt vervolgd

Deze blog is een begin. Er zijn namelijk nog veel Gullivers te bevrijden van hun Lilliput-ketenen, er zijn nog veel vernieuwers die vast zitten op de Animal Farm. En over de Gifted Hunter zelf valt bovendien zoveel meer te vertellen - van specifieke kwaliteiten en valkuilen, passende omgevingen, tijdsbeleving, persoonlijke relaties, leef- en werkstijladvies, tot het belang voor de samenleving en de algehele evolutie van de mensheid - dat ik gestart ben met het schrijven van een boek hierover. Ook komt er een dedicated YouTube kanaal waar ik vlogs zal uploaden over de vele onderwerpen die verbonden zijn aan de Gifted Hunter.

Zomer 2023 gebruik ik om e.e.a. op een rij te zetten en dit najaar hoor je meer of het hoe en wat. Nog even geduld dus, wordt vervolgd. Spreekt dit vooruitzicht je aan, dan hoor ik het graag. Wil je op de hoogte blijven van de Gifted Hunter ontwikkelingen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je hoort dan dit najaar van me.


© Dirk Anton van Mulligen, 2023. Dit artikel is de weerslag van regelmatig en lang nadenken over deze materie, aangevuld met mijn ervaringen met hoogbegaafden. Ik heb er met andere woorden veel tijd en energie in gestoken. Niets uit dit artikel mag dan ook worden overgenomen zonder bronvermelding en auteur. Wil je meer dan een losse quote of inzicht gebruiken, neem dan contact op voor het al dan niet verkrijgen van toestemming daartoe.

Bannerphoto by Norbert Braun on Unsplash.

Any copyright on the photo’s of Jane Goodall and Maggie O’Farrell is unknown to me. Should there be a copyright infringement regarding these photo’s, I’ll remove them immediately when given notice.