blogs Over begaafdheid, loopbaan en persoonlijke ontwikkeling

A Gifted Hunter in a Farmer's World
English Dirk Anton van Mulligen English Dirk Anton van Mulligen

A Gifted Hunter in a Farmer's World

Are you above average intelligent, inventive and do you regularly feel inhibited by the limiting influence of the existing systems in society and their representatives? Do you experience a kind of social claustrophobia that prevents you from developing your full potential? Are you easily bored, do you like to find solutions and do you like speed and progress? Are repetition and predictability not your thing? Then you might very well just be a Gifted Hunter in a Farmer's World. The good news is that you have something special to offer that is much needed right now. The bad news is that society is not necessarily ready for you yet. Still, you can as a Gifted Hunter really start to make a difference and come into your own when you understand how you’re wired and, with that in mind, start actively influencing your environment. You can read more about this in this blog that concludes with the Gifted Hunter Hypothesis.

Read More
Een 'Gifted Hunter' in een 'Farmer's World'
Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen

Een 'Gifted Hunter' in een 'Farmer's World'

Ben je bovengemiddeld intelligent, inventief en voel je je regelmatig geremd door de beperkende invloed van de bestaande systemen in onze maatschappij en hun vertegenwoordigers? Ervaar je een soort maatschappelijke claustrofobie die voorkomt dat jij je potentieel volledig kunt ontwikkelen? Ben je snel verveeld, vind je graag oplossingen en hou je van snelheid en vooruitgang? Zijn herhaling en voorspelbaarheid niet je ding? Dan zou je zomaar een Gifted Hunter in een Farmer’s World kunnen zijn. Het goede nieuws is dat je iets bijzonders te brengen hebt dat nu hard nodig is. Minder fijn is dat de samenleving daar nog niet per se klaar voor is. Toch kun je als Gifted Hunter wel degelijk het verschil gaan maken en tot je recht komen, wanneer je begrijpt hoe je in elkaar steekt en actief invloed op je omstandigheden gaat uitoefenen. Meer hierover lees je in deze blog die wordt afgesloten met de Gifted Hunter hypothese…

Read More
Hurricane learning: wanneer je hersens echt anders werken
Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen

Hurricane learning: wanneer je hersens echt anders werken

Niet alle hoogbegaafde kinderen hebben het makkelijk op school. Sommigen zijn twice exceptional, oftewel dubbelbijzonder. Dat zijn kinderen die intellectueel begaafd zijn en tegelijkertijd uitdagingen hebben als ASS, ADHD of Asperger’s. Dit maakt dat hun hersenen echt anders werken: de manier waarop prikkels binnenkomen, verwerkt worden en gebruikt worden, wijkt fundamenteel af van de norm. Dit maakt het voor hen moeilijk om binnen bestaande systemen, die nu eenmaal op de norm gebaseerd zijn, hun potentieel om te zetten in prestaties. Dit geldt ook voor veel uitzonderlijk hoogbegaafden. Je zou bijna kunnen zeggen dat uitzonderlijke begaafdheid op zich al dubbelbijzonder maakt…

Read More
Hoogbegaafden als aanjagers van vernieuwing
Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen

Hoogbegaafden als aanjagers van vernieuwing

Als hoogbegaafde heb je het niet altijd makkelijk in een grote organisatie. Je ziet veel, voelt nog meer en wil graag bijdragen aan iets groters dan wat in je formele functieomschrijving staat. Ook ligt je ‘kloksnelheid’ nog wel eens een stuk hoger dan van de rest van het systeem, de mensen en de procedures, waardoor je out of sync kunt raken. Vaak trek je van alles en nog wat naast je eigenlijke werk naar je toe, om de boel goed te laten draaien. Of om broodnodige vernieuwing mogelijk te maken. Door jouw inbreng worden veel problemen voorkomen, iets wat niet altijd zichtbaar is of (ond)erkend wordt. Zeker niet wanneer je niet over de juiste papieren beschikt of over politieke handigheid.

Het is niet alleen onbegrip van hoogbegaafdheid bij jezelf en je organisatie dat hier in de weg kan zitten, maar ook het gebrek aan een formele positie die weerspiegelt wat je unieke bijdrage aan de organisatie is. Inclusief het bijbehorende speelveld en mandaat…

Read More
"Mijn IQ zit in mijn handen."
Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen Nederlandstalig Dirk Anton van Mulligen

"Mijn IQ zit in mijn handen."

Je kunt veel weten van hoogbegaafdheid en er toch weinig van begrijpen. Daarom gaat de gemeente Tilburg tijdens de themabijeenkomsten Meer- en Hoogbegaafd in gesprek met kinderen, jongeren, ouders, onderwijs, experts en het bedrijfsleven, om beter te begrijpen hoe hoogbegaafden ondersteund kunnen worden in hun ontwikkeling.

Read More
Wanneer de eerste steen valt: ouder zijn van een hoogbegaafd kind
Nederlandstalig Kim Castenmiller Nederlandstalig Kim Castenmiller

Wanneer de eerste steen valt: ouder zijn van een hoogbegaafd kind

Ontdekken dat je kind hoogbegaafd is, is vaak als de eerste dominosteen die valt. Een reeks gebeurtenissen wordt in gang gezet en je leven verandert van het ene op het andere moment in een zoektocht, een hindernisbaan, een uitputtingsslag en een rollercoaster tegelijk. Tijdens de interviews die we deden voor de analyse van de hoogbegaafdheidsketen in de regio Tilburg en voor het onderwijsboek waar Kim aan werkt, werd zonneklaar hoe complex en confronterend het ouderschap van een hoogbegaafd kind kan zijn. Zeker wanneer je hoogbegaafde kind een spiegel voor je vormt.

Graag delen we in dit artikel de belangrijkste inzichten en uitdagingen rond het ouderschap van hoogbegaafde kinderen met je, maar geven je ook handvatten hoe je het voor jezelf behapbaar kunt houden en toe kunt komen aan jezelf en je eigen ontwikkeling. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Voor jezelf wordt het leven met je eigen hoogbegaafdheid meer een zegen, maar ook voor je kind(eren).

Read More